SEGRE

La Guàrdia Civil s'emporta l'art sacre del Museu davant de la indignació de Lleida

Càrrega dels Mossos contra manifestants en un operatiu amb desenes d’agents

L'operatiu ha començat de matinada i ha finalitzat a les 14.00 hores

Imatges del trasllat de les obres de Sixena del Museu de LleidaLleonard Delshams / Itmar Fabregat / Raúl Ramírez

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Gairebé vint anys de pugna judicial en tribunals d’Aragó, de Catalunya i, fins i tot, al Constitucional per l’art sacre de Sixena van quedar ahir esborrats de cop en poc més de deu hores. És el temps que van tardar els tècnics del Govern d’Aragó, amb el suport de la Guàrdia Civil, a emportar-se en un camió i en una furgoneta quaranta-quatre peces originàries del monestir de Sixena, durant dècades conservades al Museu de Lleida. Una operació facilitada amb la intervenció de la Generalitat de Catalunya en virtut de l’article 155 de la Constitució i el vistiplau del ministre Íñigo Méndez de Vigo, titular actual de la conselleria de Cultura. Desenes d’efectius de la Guàrdia Urbana i dels Mossos d’Esquadra van prendre des de la mitjanit la rambla d’Aragó i carrers adjacents i van convertir l’illa de la Maternitat en un autèntic fortí, amb el Museu de Lleida al centre com la seu del gran tresor. Un autèntic camp de batalla, amb desenes de policies antiavalots –helicòpter inclòs–, que va crear expectació i indignació a parts iguals entre els qui es van atansar a defensar el Museu.

Nit en blanc

El director i l’equip de la pinacoteca –acompanyats del director general de Patrimoni de la Generalitat, Jusèp Maria Boya– es van mantenir en blanc des d’última hora de la nit de diumenge, a l’espera que arribés la comitiva aragonesa. Encara que havien comunicat de forma oficial que arribarien a Lleida cap a les vuit del matí, els visitants no van tenir tanta paciència i van aparèixer amb una gran escorta policial cap a les 03.30 de la matinada. Seguint la convocatòria anunciada a través de les xarxes socials, a primera hora del matí va augmentar el nombre de persones a l’entorn del Museu i, sobretot, davant de la porta del magatzem on esperaven estacionats els dos vehicles de càrrega per emportar-se l’art. Cap a les 07.00 del matí, es va presentar l’alcalde, Àngel Ros, però només va estar-s’hi uns minuts davant de les esbroncades de què va ser objecte per part dels concentrats, que durant tot el dia no es van oblidar de corejar el seu nom d’una manera gens amistosa. En una mena de campanya electoral after hours, encara de nit, representants d’ERC, Junts per Catalunya i la CUP van animar l’espera lamentant la “històrica” i “lamentable” jornada que, per arredonir, va comptar amb la pluja com a convidada especial. Ja de dia, amb la col·locació de tanques a la rambla d’Aragó, davant el carrer del Sant Crist, es van viure els únics moments de càrrega policial. Quan un nombrós grup de persones es van abalançar en direcció al carrer que condueix al Museu, els Mossos van acabar utilitzant les porres per buidar la zona, cosa que va provocar algunes contusions entre els manifestants. El camió i la furgoneta no van obrir les portes per carregar les caixes fins passat el migdia. El nombre de concentrats va anar oscil·lant amb el pas de les hores, sense depassar les 300 persones, entre les quals desenes de representants de mitjans de comunicació de premsa, ràdio i televisió d’arreu del país.

Pancartes com “Els museus no es toquen” o “Con el 155 el museo te lo trinco” van acompanyar càntics infatigables: des de L’estaca de Llach fins a Els segadors, passant per consignes crítiques amb l’alcalde i el 155, i crits de “lladres”, “vergonya”, “ni oblit ni perdó” o “això és un atracament”.

Camí de Sixena

En tot just una hora, els dos vehicles van carregar les caixes –amb cotxes policials intentant tapar la visió de manifestants i fotògrafs– i van partir corrents rambla d’Aragó avall, escortats per una desena de vehicles de la Guàrdia Civil. Poc abans de les 16.00, van arribar al monestir de Sixena, entre crits de joia i aplaudiments de desenes de persones, amb la consellera de Cultura aragonesa, Mayte Pérez, i l’alcalde, Ildefonso Salillas, al capdavant.

Mentre l’art sortia de Lleida, el director del Museu i l’equip tècnic van sortir del magatzem a aplaudir la gent concentrada en agraïment al suport prestat. Giralt va lamentar el tracte donat a les peces per part dels tècnics, sobretot a última hora, “tenien pressa”, i va anunciar que el Consorci presentarà recurs davant del Suprem el 4 de gener. La batalla judicial segueix, però amb les obres ja a Aragó.

tracking