SEGRE

POLÍTICA CULTURAL PATRIMONI

El 'retorn' dels comtes d'Urgell

La Diputació dóna suport a la reproducció dels sepulcres gòtics de les Avellanes que s’exhibeixen a Nova York || Una operació “exemple del contrari del que va passar amb l’art de Sixena”

alt
detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

La Diputació de Lleida i el monestir de les Avellanes, a Os de Balaguer, han començat a treballar per fer possible la reproducció dels quatre sepulcres gòtics del segle XIV dels comtes d’Urgell, que es van vendre a començaments del segle XX i que s’exhibeixen des de fa dècades al museu The Cloisters de Nova York. El president de la corporació provincial, Joan Reñé, va visitar ahir el monestir per activar el procés de còpia d’aquestes peces escultòriques de pedra, aprofitant la bona entesa que hi ha amb la pinacoteca novaiorquesa que, com va explicar el director del cenobi, Robert Porta, “s’ha compromès a escanejar els sepulcres en 3D, que permetria digitalitzar aquestes imatges i treballar a partir d’aquestes en la reproducció dels sepulcres” perquè llueixin a les Avellanes. Reñé va explicar que “estem agilitzant els tràmits per poder fer aquesta operació abans de l’estiu aprofitant que hi ha una bona predisposició per part de The Cloisters per poder compartir una realitat artística, patrimonial i identitària gràcies al que serien unes reproduccions absolutament fidedignes dels sepulcres”. Per aquesta raó, el primer pas serà constituir un grup d’experts que definiran quin és el millor suport per a la còpia, en una operació de la qual la Diputació de Lleida assumirà els costos a través de l’Institut d’Estudis Ilerdencs.

Reñé va voler destacar també que “el projecte naix amb la voluntat de ser un exemple de tot el contrari del que ha succeït amb el conflicte de l’art de Sixena”.

El president de la Diputació va assenyalar en aquest sentit que “el camí i la fórmula és arribar a consensos amb solucions tècniques que avui dia són absolutament possibles i que fan viable preservar el patrimoni artístic i arquitectònic allà on està conservat, però a més posar-lo a disposició també dels seus llocs d’origen”, i evitar d’aquesta manera “tensions innecessàries, que no condueixen enlloc” i que l’únic que provoquen és “tensar la convivència entre comunitats veïnes”.

Robert Porta va comentar que és “la primera pedra per anar recuperant un patrimoni que es va anar perdent a conseqüència de la desamortització”.

Quatre peces escultòriques venudes el 1906 per 15.000 pessetes

Dècades després de la desamortització eclesiàstica, el banquer lleidatà Agustí Santesmasses va adquirir el 1894 el monestir de les Avellanes. Els sarcòfags d’Ermengol VII i Dolça de Foix, fundadors del cenobi el 1166; d’Àlvar I i la seua esposa Cecília de Foix, i del fill de tots dos, Ermengol X, es van vendre el 1906 per 15.000 pessetes a un antiquari i van acabar a Nova York. Les restes dels comtes, que s’havien enterrat a Vilanova de la Sal, van tornar a les Avellanes l’any 1967.

El director del monestir de les Avellanes, Robert Porta, i el president de la Diputació, Joan Reñé.

El director del monestir de les Avellanes, Robert Porta, i el president de la Diputació, Joan Reñé.DIPUTACIÓN DE LLEIDA

El director del monestir de les Avellanes, Robert Porta, i el president de la Diputació, Joan Reñé.

El director del monestir de les Avellanes, Robert Porta, i el president de la Diputació, Joan Reñé.DIPUTACIÓN DE LLEIDA

tracking