x
Català Castellà
Registra’t | Iniciar sessió Registra’t Iniciar sessió
Menú Buscar
Cercador de l’Hemeroteca
Segre Segre Premium

Els orígens de tot

Actualitzada 27/07/2020 a les 17:09

Roberto Bartual fa un repàs exhaustiu dels referents històrics del còmic i l’evolució del format actual

Els orígens de tot

Totes les imatges i continguts de SEGRE.com tenen drets i no es permet la seva reproducció i/o còpia sense autorització expressa.

© Els orígens de tot

SEGRE
Els orígens de tot

Totes les imatges i continguts de SEGRE.com tenen drets i no es permet la seva reproducció i/o còpia sense autorització expressa.

© Els orígens de tot

SEGRE
Els orígens de tot

Totes les imatges i continguts de SEGRE.com tenen drets i no es permet la seva reproducció i/o còpia sense autorització expressa.

© Els orígens de tot

SEGRE
Els orígens de tot

Totes les imatges i continguts de SEGRE.com tenen drets i no es permet la seva reproducció i/o còpia sense autorització expressa.

© Els orígens de tot

SEGRE
Els orígens de tot

Totes les imatges i continguts de SEGRE.com tenen drets i no es permet la seva reproducció i/o còpia sense autorització expressa.

© Els orígens de tot

SEGRE
Els orígens de tot

Totes les imatges i continguts de SEGRE.com tenen drets i no es permet la seva reproducció i/o còpia sense autorització expressa.

© Els orígens de tot

SEGRE

De tant en tant va bé aturar-se i mirar d’esbrinar d’on surten les coses. A voltes, allò que ens sembla original i trencador, resulta que ja es feia fa un parell de generacions. El món del còmic fa dècades que malda per aconseguir un reconeixement social més enllà de les vendes i la seua capacitat d’entreteniment superflu. La prova que el gènere fa dies que està esquerdant prejudicis és la seua capacitat per entrar al terreny acadèmic: cada vegada es presenten més tesis doctorals que tenen els còmics en el seu punt de mira, una dada que fa un parell de dècades hauria estat impensable. No en va, part d’aquest llibre té l’origen en la seua tesi doctoral Poética de la narración pictórica, presentada a la Universitat Autònoma de Madrid fa deu anys.

El llibre indaga en els orígens formals del còmic i la narració gràfica, construint un fil conductor que arrenca amb les narracions visuals de les cultures clàssiques, com l’egípcia, que ja utilitzen el dibuix per transmetre missatges, fins a enllaçar amb el que considera que són, ara sí, els seus orígens directes: els gravats que comencen a circular per Europa al segle XV.

Bartual comença a fixar la mirada als diaris i pamflets del segle XIX, tant a Europa com, sobretot, als Estats Units. La necessitat de tires il·lustrades per a les publicacions periòdiques promou l’aparició d’històries cada vegada més complexes, de personatges que agafen protagonisme i de recursos narratius que combinen text i imatge en un mateix espai. 

Yellowkid , de Richard Feldon per al New York Journal, que veu la llum el 1986, es considera el primer que uneix tots els elements que acabaran convertint-se en els pilars del còmic. L’autor repassa des dels superherois yankees fins a la novel·la gràfica actual, passant pel manga i el còmic underground dels setanta. Un llibre amè per agafar perspectiva.

Temes relacionats
El més...
segrecom Twitter

@segrecom

Envia el teu missatge
Segre
© SEGRE Carrer del Riu, nº 6, 25007, Lleida Telèfon: 973.24.80.00 Fax: 973.24.60.31 email: redaccio@segre.com
Segre Segre