Sabies que...?SEGRE

Tot sovint veiem propostes d’empreses que ens ofereixen la possibilitat de donar el nostre nom o el d’alguna persona a una estrella a canvi d’uns dòlars. Això ha acabat esdevenint una opció per fer un regal –en especial, romàntic– i, per tant, ben adequat per acompanyar la tradicional rosa en aquest dia de Sant Jordi. Malauradament, aquests registres que ofereixen aquestes empreses no tenen cap validesa ni consideració per part de la Unió Astronòmica Internacional (IAU), que és l’organisme competent. Tenim, però, alternatives, si volem que el nostre nom, o el d’algú estimat, aparegui al firmament i sigui reconegut de forma internacional. L’alternativa principal passa per descobrir un objecte, bàsicament un cometa o un asteroide. Si descobrim un dels rodamóns gelats del Sistema Solar, un cometa, rebrà el nostre nom, ja que la seva denominació la formen un codi numèric i el nom dels descobridors. En el cas dels asteroides, fragments de roca de mides ben diverses en òrbita pel Sistema Solar, la història és una mica diferent, ja que la descoberta d’un nou objecte et permet posar-li el nom que desitgis. Si ens centrem en el cas dels asteroides, trobem una increïble varietat de noms, des dels mateixos descobridors o els seus familiars fins a personalitats de tots els àmbits: científics, músics, historiadors, polítics o religiosos. Però, en el dia del llibre, podem fer una mirada especial als escriptors que han rebut com a homenatge el fet de tenir un asteroide amb el seu nom. Probablement, la primera va ser la poetessa grega del segle VI aC Safo de Lesbos, que dóna nom a l’asteroide 80 Sappho, descobert al segle XIX. Després d’ella, n’han vingut més d’un centenar, com ara 2362 Mark Twain, 2578 Saint-Exupéry, 4370 Dickens, 5020 Asimov o, com no podien faltar en un dia com avui, el 2985 Shakespeare o el 79144 Cervantes, incorporat molt més tard que els seus 571 Dulcinea o 3552 Quijote.

I en l’àmbit de la literatura catalana? Doncs també en tenim. L’asteroide 9900 va ser descobert el 1997 des de Mallorca i va rebre el nom de Llull en honor de Ramon Llull, en la commemoració dels 700 anys del libre Nouus Tractatus de Astronomia. I l’estiu de l’any 2000, l’astrònom amateur català Jaume Nomen descobria des del Baix Ebre l’asteroide 38671, que va ser batejat amb el nom de Verdaguer en els actes de l’any 2002, en què es commemorava el centenari de la seva mort.