Al voltant del 80% dels establiments del comerç i l’hostaleria que ahir podien reobrir de forma limitada –la gran majoria només per a clients amb cita prèvia– van optar per esperar a la setmana que ve, quan podran rebre més persones. El sector de les perruqueries va ser el que va tenir més activitat, i el de l’hostaleria, el que menys.
Totes les imatges i continguts de SEGRE.com tenen drets i no es permet la seva reproducció i/o còpia sense autorització expressa.
© El responsable de la ferreteria Sans de Cappont, que va tornar ahir a l'activitat.
MAGDALENA ALTISENTTotes les imatges i continguts de SEGRE.com tenen drets i no es permet la seva reproducció i/o còpia sense autorització expressa.
© La responsable de la botiga de roba Dau i Moda de Mollerussa, Raquel Cosp, ahir a la botiga.
J. GómezMillor esperar. Aquesta és la decisió que van prendre la majoria de comerços que legalment podien obrir ahir de forma limitada, però que o bé no estaven preparats o prefereixen tornar a l’activitat quan hagi avançat la desescalada i puguin rebre més clients. Segons el president de Pimec Comerç, Manel Llaràs, “el 80 per cent dels comerços de la província que podien obrir no ho han fet perquè no havien adaptat els establiments o perquè preveuen fer-ho el dia 11 de maig, quan canviarem de fase i hi haurà menys restriccions”.
Les perruqueries van obrir majoritàriament, igual que ferreteries i alguna merceria. L’altra cara de la moneda van ser els bars i cafeteries, que només podien oferir menjar per emportar-se, i botigues de roba, que podien atendre encàrrecs amb cita prèvia. A Lleida ciutat, l’Eix va ser l’àrea amb menys botigues obertes, mentre que a la Zona Alta van aixecar la persiana una de cada dos. En altres municipis com Tàrrega va tornar a la feina el 90% dels comerços, a Balaguer, el 50%, mentre que a la Seu d’Urgell la tornada a l’activitat va ser més aviat “testimonial”.
Les patronals del comerç van criticar una vegada més el Govern central pel retard a informar dels protocols de seguretat a aplicar. “No pot ser que ho detallin un diumenge a la tarda, quan la reobertura estava fixada per l’endemà”, va lamentar Llaràs. Una opinió que va compartir la presidenta de la Federació de Comerç, Rosa Maria Eritja, que va dir que aquest ha estat un dels factors “pel qual han obert tan poques botigues i moltes hagin preferit esperar a la setmana que ve”. De fet, alguns dels que ahir van aixecar la persiana, com la comercianta de Mollerussa Raquel Cosp, van manifestar que ho fan amb les mires posades en la setmana que ve.
Ahir també van tornar a la feina els agents immobiliaris, però només amb cites prèvies. Un altre col·lectiu que també ho va fer va ser el dels instal·ladors, el president dels quals, Joan Fornés, va afirmar que ha estat una tornada “positiva, però amb pocs encàrrecs”, ja que fins al moment atenien casos d’emergència.