x
Català Castellà
Registra’t | Iniciar sessió Registra’t Iniciar sessió
Menú Buscar
Cercador de l’Hemeroteca
Segre Segre Premium

CRÍTICAD?ART
  • JOSEP MIQUEL GARCIA

Josep Minguell

16/05/2021 a les 05:06

Des que va enllestir els frescos de l’ermita de Sant Eloi de Tàrrega, Josep Minguell continua actiu i prolífic, com és habitual. Aquesta capacitat seva de projectar i dur endavant els compromisos que assoleix no minva.

Ans al contrari, creix. Tot seguit va posar-s’hi a la capella del Santíssim de l’església parroquial de Santa Coloma de Queralt en un anar i venir de Barcelona i Tàrrega.

L’extensió dels murs era considerable i contrastava la Resurrecció de Crist amb una paret on representava la Llibertat a través d’un grup de persones tancades en un camp de concentració. A la presència de la naturalesa, del paisatge, i de les referències a la Conca de Barberà, hi ha novament les figures humanes que cada vegada prenen més protagonisme als seus darrers murals.

Aquests darrers frescos els ha pogut executar en la seva condició de pintor isolat, tancat, per no dir enclaustrat, dins d’espais de culte, sense les restriccions que ha imposat la pandèmia, tret de les de la mobilitat. Això no obstant, havia deixat pendent de millors moments algunes de les iniciatives ajornades per la situació esdevinguda. Una d’aquestes era la de presentar a Tàrrega mateix el seu llibre Crònica d’un pintor de frescos. Tàrrega-Florència, que s’havia presentat a Lleida però no a la seva ciutat.

Aquest llibre, precisament, parlar de la seva experiència personal mentre pintava els murals de Santa Maria de l’Alba de Tàrrega, i establia una referència o elogi del pintor de frescos, referint-se a la història de les pintures murals de Santa Maria dei Fiore de Florència.

Tot plegat una reivindicació de la pintura al fresc, i una mirada de conjunt sobre l’església parroquial de Tàrrega, on ha pintat en diverses etapes i que un dia, esperem proper, ha d’enllestir-ne l’execució definitiva.

Així doncs, amb motiu de la Diada de Sant Jordi, i fins avui mateix, l’ajuntament de Tàrrega va proposar-li de fer una mostra sobre el llibre a la Sala Marsà, en la qual Minguell ha disposat les 28 il·lustracions corresponents als 14 capítols del llibre, i també una sèrie d’strappos, que són pintures murals arrencades de la paret i passades després a tela.

Els dibuixos van ser pensats per acompanyar la lectura del llibre i fer-ho més entenedor i àgil, i deixar imaginar al lector les sensacions del pintor i el pintar damunt les bastides, els clarobscurs, la sensació d’immensitat i de soledat. Exposats a les parets ens fan prendre consciència d’aquesta tècnica emprada que veiem no només en aquests dibuixos sinó en la manera de pintar seva al fresc.

Els dibuixos en blanc i negre eviten les línies i els encerclats perfilen les imatges a través de ratllats paral·lels i creuats com si es tractés d’un gravat. Aquesta multiplicitat de ratlles la veiem també en les pinzellades dels seus frescos i en aquests strappos, on a força de rastre del pinzell s’omplen els camps de colors i els complements cromàtics.

Vol dir que Josep Minguell no taca les superfícies pictòriques, sinó que omple l’espai de pinzellades. Fa el mateix amb el dibuix.

No hi veurem una línia resseguida, sinó una successió de ratlles i ratlles que de lluny actuen com a definidores de les escenes evocades..

Dibuix i pintura, així, no semblen tan diferents, i una il·lustració per acompanyar els seus textos, esdevé també autònoma, com permet observar a l’exposició.

No som, doncs, en cap etapa de repòs, sinó amb nous reptes per endavant i amb capacitat de dur-los endavant. Tots autònoms, però ja interconnectats.

Temes relacionats
El més...
segrecom Twitter

@segrecom

Envia el teu missatge
Descobrir
Segre
© SEGRE Carrer del Riu, nº 6, 25007, Lleida Telèfon: 973.24.80.00 Fax: 973.24.60.31 email: redaccio@segre.com
Segre Segre