x
Català Castellà
Registra’t | Iniciar sessió Registra’t Iniciar sessió
Menú Buscar
Cercador de l’Hemeroteca
Segre Segre Premium

EL RETROVISOR
  • ANNA SÀEZ

Llum a la foscor

Actualitzada 12/03/2021 a les 11:13
Retrovisor

Totes les imatges i continguts de SEGRE.com tenen drets i no es permet la seva reproducció i/o còpia sense autorització expressa.

© Anna Sàez

Si d’aquí uns quants segles un Carles Porta del futur (que ja aviso que no serà tan bo) fa un Crims versió patrimoni, els productors li tombaran per inversemblant... Posem que el pilot comença amb una carta escrita el dia 11 de març del 1897.

El capellà de Saidí, mossèn Josep Roger, s’adreça al bisbe de la seua diòcesi, Josep Meseguer. “El infrascrito párroco de la villa de Zaydín, he recibido del Ilmo. Señor Obispo de Lérida, la cantidad de tres mil reales, ofrecidos para esta iglesia, después de haber recibido para el Museo del Seminario, un cuadro grande, de pintura muy antigua, que había estado en el altar mayor, y tres imágenes de piedra que estaban arrinconadas; de cuya cantidad se invertirán mil reales en pagar parte del precio del Monumento que se construya, para esta iglesia, en Zaragoza, y las dos mil restantes en hacer el remate de la torre.”

Misteri resolt. Queda constància que aquestes tres obres (una taula de Sant Joan Baptista, del XV; una marededeu de pedra policromada del XIV i un Sant Miquel, també en pedra policromada, del XV) pertanyen al Museu de Lleida no tan sols pels drets adquirits en aquest segle llarg de pacífica i pública tinença, sinó perquè van ser comprades amb el vistiplau de la parròquia.

Doncs no. Per si no n’hi havia prou amb les paraules del sacerdot, el bisbe va anotar al Copiador de Decretos (una mena de dietari que va començar a escriure el 1890) que autorizava a invertir “la cantidad de 750 pesetas que para la iglesia ofrecimos cuando remitió para el Museo del Seminario el cuadro grande o tabla de pintura muy antigua que estaba en el altar mayor y las tres imágenes de piedra que estaban arrinconadas”.

Recapitulem: no tan sols van ser comprades, sinó que ja al segle XIX havien estat retirades del culte. Aquest win win, a més, va evitar que les obres fossin destruïdes el 1936, quan l’església va quedar arrasada. I, com dirien als dibuixos de la Warner Brothers de quan érem petits: “No se vayan todavía, aún hay más!” A la taula –magnífica– hi havia la marca d’un forrellat a l’alçada del colze del sant perquè s’havia reaprofitat com a porta quan es va desmuntar el retaule. Doncs cap d’aquestes proves es va admetre a judici. Hi ha més capítols disponibles... i tots acaben malament.

El més...
segrecom Twitter

@segrecom

Envia el teu missatge
Segre
© SEGRE Carrer del Riu, nº 6, 25007, Lleida Telèfon: 973.24.80.00 Fax: 973.24.60.31 email: redaccio@segre.com
Segre Segre