Els grups del PSOE i Cs al Congrés van decidir este miércoles no esperar més i van fer el primer pas per exigir la reprovació i el cessament del fiscal general de l’Estat, José Manuel Maza, i del fiscal Anticorrupció, Manuel Moix, a qui va acusar d’obstaculitzar el treball dels fiscals en el cas Lezo. Després de les crítiques i l’exigència d’explicacions, el PSOE i Ciutadans van registrar una proposició no de llei conjunta al Congrés per demanar el cessament de Maza i Moix, fins i tot abans d’escoltar què han de dir el ministre de Justícia, Rafael Catalá, i el mateix fiscal general de l’Estat, els quals compareixeran el proper dia 10 de maig.
És un pas més en el desgast al qual s’estan veient sotmesos els dos fiscals per les suposades traves que han posat en la investigació dels últims casos de corrupció que afecten el PP i, en concret, en l’operació Lezo, investigació sobre corrupció al Canal de Isabel II que ha implicat la detenció i ingrés a la presó de l’expresident madrileny Ignacio González.
Moix es va veure obligat a emetre un comunicat per desmentir que hagi cessat o apartat el fiscal del cas Carlos Iañez i per explicar que ell mateix va proposar al fiscal general de l’Estat la renovació de la seua plaça en comissió de serveis, una cosa que va ocórrer el passat dia 6 d’abril.
El cap d’Anticorrupció i Iañez van discrepar a l’inici de l’operació sobre un escorcoll a l’empresa Inassa, peça clau en la investigació.
Per la seua part, el president del Govern, Mariano Rajoy, va assegurar des de Montevideo que és “ara” quan s’està actuant contra la corrupció i va recalcar que “ningú podrà dir que sota els governs del PP la Justícia no ha actuat amb total i absoluta independència”. En aquest sentit, i davant dels casos de corrupció en general, va recalcar que “qui la fa, la paga”.D’altra banda, l’empresari i conseller de la constructora OHL Javier López Madrid, l’exgerent del Canal de Isabel II Idelfonso de Miguel i l’exconseller delegat de l’Agència d’Informàtica de la Comunitat de Madrid (ICM) José Martínez Nicolás van abonar la fiança de 100.000 euros imposada pel jutge de l’Audiència Nacional Eloy Velasco en el marc de l’operació Lezo.