La candidatura de l’exsecretari general del PSOE Pedro Sánchez va sorprendre aquest dijous amb l’entrega de 57.369 avals, només 5.213 menys dels 62.617 presentats per la presidenta andalusa Susana Díaz i 16.000 més dels 41.338 que ell mateix va aconseguir a les primàries del 2014. Sánchez va superar així totes les expectatives i va frustrar els plans de Díaz d’“arrasar” en suports per demostrar la seua fortalesa, mentre que el tercer candidat, Patxi López, va complir la seua paraula de no entrar en una “guerra d’avals” i va entregar només 12.000 firmes, gairebé 3.000 més de les 9.368 exigides per participar en la competició, a tall de “matalàs de seguretat per si hi hagués algun problema de duplicitats”.
Aquestes dades indiquen una forta mobilització, ja que suposarien que el 71,2 per cent dels 188.000 militants del PSOE ha avalat algun dels tres candidats, el doble que el 2014. Les xifres són encara provisionals, ja que han de ser verificades per un equip de 55 persones a Ferraz en presència de representants de les tres candidatures.
Susana Díaz va valorar haver estat la que més avals ha aconseguit dels tres aspirants a dirigir el partit, i va recalcar que a partir d’ara el seu objectiu és “guanyar en vots”. Per la seua part, Pedro Sánchez va afirmar que “alguns s’han sorprès dels avals”, i va afegir que “es van equivocar aquells que pensaven guanyar el congrés abans que els militants votéssim”. Al seu torn, Patxi López, va lamentar que la recollida d’avals hagi desembocat en “una guerra” i va denunciar que altres candidatures han anat a “la caça del militant” intentant “armar exèrcits”.
A Catalunya, la candidatura de Pedro Sánchez va recollir més de 6.000 avals davant el prop d’un miler de Díaz i els 500 de López. Fonts de la candidatura de Sánchez van destacar l’“important suport” dels militants del PSC, en un procés en què la direcció del partit i el líder, Miquel Iceta, mantenen neutralitat.