El primer ministre neerlandès adverteix que l'acord sobre el fons europeu “no serà fàcil” || Revés a la gira internacional del president socialista
El president del Govern, Pedro Sánchez, va viatjar ahir a la Haia per reunir-se amb el primer ministre dels Països Baixos, Mark Rutte, en el seu objectiu d’aconseguir un “acord ambiciós i solidari” per a un fons europeu d’ajuda contra l’impacte econòmic del coronavirus. No obstant, minuts abans de la trobada el mandatari neerlandès ja va advertir que “no serà fàcil segellar un pacte” i va instar Sánchez a “buscar una solució en clau nacional” a la situació, mantenint el seu discurs d’austeritat contrari als paquets d’ajuda europeus.
Aquest mateix missatge és el que també va traslladar en el seu moment a Itàlia, a l’instar els governs del sud d’Europa a trobar una solució a casa, perquè qualsevol paquet d’ajuts serà un suport a les reformes socioeconòmiques que es prenguin.
Malgrat tot, el president espanyol va insistir al seu homòleg que és “vital” aconseguir arribar a “una resposta conjunta d’acord amb la magnitud de la pandèmia que ens faci sortir de la crisi amb una Europa més verda, digital i inclusiva” i va considerar que l’actual proposta de la Comissió Europea és un “bon punt de partida per a la negociació”.
Sánchez es veurà avui a Berlín amb la cancellera Angela Merkel, i demà serà rebut pel seu col·lega suec Stefan Löfven. Amb aquests contactes pretén atansar posicions amb altres països europeus de cara a la cimera que se celebrarà a finals de setmana per intentar arribar a un acord sobre els fons europeus.
Suècia, amb els Països Baixos, Àustria i Dinamarca, formen part dels autodenominats països “frugals” que defensen que el fons europeu hauria de brindar només préstecs a tornar i amb reformes nacionals, mentre que la Comissió Europea proposa destinar 250.000 milions a préstecs i 500.000 a ajuts.
Per a aquests territoris, i sobretot per als neerlandesos, “és imprescindible” que els països que vulguin accedir a aquests ajuts “concretin les reformes” econòmiques que portaran a terme perquè “ja hem sentit promeses sobre reformes abans” que posteriorment “no es van arribar a realitzar”.