ENERGIA
Les obres de la planta de biogàs de la Sentiu de Sió arrancaran “d’aquí a setmanes”
Els promotors finançaran projectes d’aquest municipi i també de Bellcaire d’Urgell. Instal·laran mesuradors en aquest últim per controlar les pudors

Imatge d’arxiu dels terrenys on hi ha prevista la construcció de la macroplanta de biogàs. - ACN
La construcció de la macroplanta de biogàs que el grup danès CIP ha impulsat a la Sentiu de Sió arrancarà “en les properes setmanes”, segons va confirmar ahir a SEGRE Lluís Salgas, director del projecte Cobirgy, el nom amb què serà batejada la instal·lació. És el temps que els promotors preveuen que passi fins que aquest ajuntament i també el de Bellcaire d’Urgell (per on passarà una canonada de gas) emetin les seues respectives llicències d’obres. CIP va rebre una subvenció de 4,5 milions d’euros públics per aixecar aquest complex que la Generalitat va declarar “estratègic” després de donar-li el vistiplau urbanístic i ambiental. Els treballs han estat adjudicats a Copisa.
El director de Cobirgy va explicar que la primera fase de les obres també inclourà “l’adequació de les interseccions i accessos de les carreteres C-53 i C-26 perquè els camions accedeixin als camins municipals” que porten als terrenys on està prevista la planta. En aquest sentit, Salgas va aclarir que els promotors ja tenen el vistiplau de la direcció provincial de Carreteres per portar a terme aquestes actuacions, que busquen “garantir la seguretat de la circulació” en les dos vies. A més, també es preveu millorar l’estat dels camins municipals que s’utilitzin durant les obres, que tenen una durada prevista de dos anys. “La planta començarà a operar el 2029 després d’un període de proves”, va afirmar Salgas.
Els promotors també van minimitzar els suposats efectes negatius que comportarà la construcció de la planta segons els seus detractors: un augment del trànsit i pudors derivades de la gestió de dejeccions ramaderes. Segons Salgas, “l’augment del trànsit serà inferior al 3%” i les olors seran mínimes, ja que el transport aconseguirà camions estancs que eviten pèrdues, i les descàrregues a les plantes “es duran a terme en edificis estancs i amb pressió negativa”. A més, segons va explicar, s’instal·larà “un sistema de detecció d’olors” a Bellcaire d’Urgell que controlarà el mateix ajuntament. “Si se superen els límits ens ho podran comunicar directament”, va explicar Salgas.
Per la seua part, el director de CIP a Espanya, Javier Prados, va anunciar contactes amb els ajuntaments de la Sentiu de Sió i Bellcaire d’Urgell per subscriure “plans d’impuls municipal”, amb els quals el grup promotor preveu finançar iniciatives “de qualsevol tipus” dels dos consistoris.