INFRAESTRUCTURES
L’estació de trens intermodal de Torreblanca costarà 130 milions
Pla d’inversions a 10 anys que inclou la variant de la C-14 a Tàrrega

El president Illa va presentar ahir el pla al Fòrum Econòmic Forbes. - ACN
La terminal ferroviària intermodal que es construirà al costat del futur polígon industrial de Torreblanca suposarà una inversió de 130 milions d’euros. Aquesta infraestructura forma part d’un nou paquet d’inversions en qüestions de mobilitat valorades en més de 4.300 milions, que també inclou la variant de la C-14 a Tàrrega per un valor de 70 milions. Es tracta d’un programa d’encàrrec d’actuacions (PEA), aprovat ahir pel Consell Executiu, que proposa inversions a deu anys vista per construir i conservar obres públiques, segons va anunciar el president Salvador Illa.
En aquest sentit, el nou PEA “permet adaptar-se a les necessitats actuals i futures de la ciutadania, a la creixent població de Catalunya i a l’increment de costos en l’obra pública”, defensa el Govern. L’acord permetrà encarregar a l’empresa pública Infraestructures de la Generalitat la gestió del procés, així com la formalització dels contractes i el seguiment de la seua execució.
El pla preveu una injecció de 400 milions anuals fins al 2029, una xifra que va caure per sota dels 150 milions entre 2010 i 2020, i que s’incrementarà fins els 600 milions a partir de 2030. “Resolem un dèficit inversor que Catalunya arrossegava des de fa 13 anys”, va afirmar Illa. Entre les actuacions destacades, també es troben la nova estació de busos a la plaça Espanya de Barcelona, el tramvia de Camp de Tarragona, o el programa de carreteres 2+1.
El polígon de Torreblanca és una infraestructura clau per a Lleida, però la tramitació s’ha demorat gairebé 20 anys. Estarà ubicat a la sortida dels Mangraners en direcció a Tarragona, al costat de la carretera N-240 passat l’encreuament amb la C-13. El projecte va nàixer el 2007, però la crisi de l’any següent el va paralitzar.
El 2021, el Govern preveia començar les obres el 2023, però la comissió de Territori no va aprovar definitivament el pla director fins al març passat. La terminal ferroviària tindrà 202,8 hectàrees, i se’n reserven 78,9 per a la terminal intermodal.
D’altra banda, el Govern ha tret a concurs el contracte de manteniment, conservació, millora i adequació dels pisos públics de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya (AHC). Suposarà una inversió de 140 milions per als propers quatre anys.