ESDEVENIMENT
Bateig històric a Estopanyà: la primera cerimònia baptismal en tres segles d’existència
El poble guanya un 26% de veïns en dos anys després d’haver-ne perdut gairebé la meitat en dos dècades

El petit Gerard, en braços de la seua mare Laia, va ser batejat divendres en una sonora cerimònia.
Estopanyà, a la Ribagorça, ha celebrat enguany una romeria a l’ermita de Sant Quilis en la qual a la tradició de la marxa se li han afegit dos significatius esdeveniments. Un va ser la inauguració oficial de la restauració del temple, datat al segle XVIII, situat a 1.084 metres d’altitud i que havia patit danys considerables a conseqüència de les pluges i els forts vents de l’últim mig any. L’altre, la celebració a l’ermita del primer bateig d’un veí del poble, el petit Gerard Aguilà Torruella.
Els pares del nen, Laia i Roger, originaris de Cerdanyola i de Balaguer, resideixen des de fa quatre anys a Estopanyà, on es van casar, i, segons van explicar, tenien la il·lusió de batejar el seu fill en aquesta ermita.

El petit Gerard, en braços de la seua mare Laia, va ser batejat divendres en una sonora cerimònia.
Durant la cerimònia, el Cor d’Estopanyà va sorprendre la família i els assistents quan, acompanyats per David Gimeno i Pep Picas a la guitarra, Joaquín Riu a la bandúrria i Guiseppe a l’acordió, van interpretar dos versions de l’havanera La Bella Lola amb la lletra adaptada per a l’ocasió. Va cantar amb ells la periodista Mari Pau Huguet.
Després del bateig, a la sortida del temple, a l’interior del qual segons una llegenda local hi ha una rajola que qui la trepitja es casa l’any següent, es va ballar una polca de to festiu interpretada pel grup de gaiters Tirurirus Free, que també va amenitzar el dinar que es va celebrar a continuació en el marc de la romeria.
La tradicional peregrinació a l’ermita de Sant Quilis, on els veïns veneren les figures d’aquest sant i de santa Julita, va comptar un any més amb la presència dels membres del consistori d’Estopanyà i de representants de la Comarca de la Ribagorça. Els assistents a la celebració van felicitar el petit Gerard i la seua família.
Estopanyà del Castell, municipi adscrit a la Llitera en els inicis de la comarcalització malgrat que el 2002 es va incorporar a la Ribagorça, està vivint en els últims anys una notable progressió demogràfica amb què ha passat en dos anys de 116 a 147 veïns, amb un increment del 26%, després de dos dècades seguides de minva en les quals va perdre pràcticament la meitat dels habitants (111 de 227). La majoria d’aquests nous pobladors són professionals que s’hi han assentat per desenvolupar projectes de microempreses i autoocupació vinculats al territori.