Sabies que...?SEGRE

Quan repassem la història de l’astronomia tot sovint ens parem en grans personatges i veiem que la majoria dels reconeixements van ser per a homes, però hi hagut nombroses grans astrònomes al llarg de la història, tot sovint menystingudes pel fet de ser dones. Si ens situem a finals del segle XVII i inicis del segle XVIII, trobem l’astrònoma alemanya Maria Winkelmann, sovint identificada com a Maria Kirch pel cognom de casada.

La història de Maria Winkelmann és un exemple de les dificultats de les dones per accedir a una carrera acadèmica. Ella no va poder estudiar a una escola o a la universitat, sinó que va ser educada a casa pel seu pare i posteriorment pel seu oncle, que la va formar “com si fos un noi”. Una persona cabdal va ser el seu veí, Christoph Arnold, un camperol afeccionat a l’astronomia i que li va transmetre aquesta passió, i també li va donar l’oportunitat de conèixer el seu futur marit, Gottfried Kirch, i evitar un casament pactat amb un pastor luterà.

Gottfried Kirch va ser nomenat l’any 1700 astrònom de l’Acadèmia de Ciències de Berlín i així es van traslladar i van fer nombroses observacions conjuntes, un fet que va permetre desenvolupar una carrera professional en astronomia a Maria, però sempre al costat del seu marit per les absurdes limitacions de l’època.

Junts, observaven el cel diàriament i així contribuïen decisivament a les mesures necessàries pels calendaris i efemèrides astronòmiques que comercialitzava l’Acadèmia de Berlín i que eren la gran font d’ingressos d’aquesta institució. Entre aquestes observacions rutinàries hi ha la més famosa de Maria Winkelmann, la nit del 21 d’abril de 1702, mentre el seu marit dormia, va voler observar una estrella variable que ell havia observat en dies previs i es va trobar amb un objecte nou, havia descobert un cometa. L’anomenat “cometa de 1702” va ser el primer descobert per una dona.

L’any 1707 va poder observar una notable aurora boreal i en va publicar un tractat a partir de les observacions. El prestigi de Winkelmann no va parar de créixer; de fet, el mític filòsof, científic i matemàtic Leibniz la va elogiar i qualificar d’única en un discurs a l’Acadèmia de Berlín. A la mort del seu marit, Maria va seguir treballant en diversos observatoris i publicant treballs d’observació de posicions dels planetes fins a la seva mort el 29 de desembre de 1720, ara fa just 300 anys.

Sabies que...?SEGRE