Totes les imatges i continguts de SEGRE.com tenen drets i no es permet la seva reproducció i/o còpia sense autorització expressa.
© La mostra inclou una trentena de documents que van de l'any 1072 fins al segle XX.
X.S.Totes les imatges i continguts de SEGRE.com tenen drets i no es permet la seva reproducció i/o còpia sense autorització expressa.
© La mostra inclou una trentena de documents que van de l'any 1072 fins al segle XX.
X.S.L’Arxiu Comarcal de la Segarra mostra des d’ahir i fins al 18 d’abril la primera entrega dels seus documents més rellevants. No són pocs i el seu valor res no té a envejar a les dels grans arxius.
No endebades Agustí Duran i Sanpere, que va ser fundador de l’Arxiu Històric de Barcelona, el va proposar en el seu dia com a model per impulsar la fundació dels arxius comarcals de Catalunya.
En aquesta primera mostra, s’exposa entre d’altres el document del Ball de Diables de Cervera. Està documentat en les ordenacions del Corpus del 1411, el més antic de Catalunya. El document de més antiguitat és un pergamí de l’any 1072 que recull una donació per al monestir de Sant Pere el Gros, del qual encara avui es conserva l’església de planta circular i que és el monument més antic de la ciutat.
També està el llibre de privilegis de Cervera del segle XIV; el contracte de construcció d’una peça mestra de l’orfebreria medieval com és la Creu de Sant Nicolau; el text que exposa els fets del Santíssim Misteri; el document de la Passió Medieval de Cervera de 1533, la més antiga del món, i, esclar, la joia de l’arxiu, l’acta de constitució de la primera Generalitat a la capital de la Segarra, l’any 1359. Molta història en una trentena de documents.