Bombers de Girona es traslladen a Ponent davant de l’alerta per l’onada de calor
Reforç al pla i les Terres de l’Ebre al coincidir amb Sant Joan i la sega del cereal

Les piscines municipals de Balàfia es van omplir de banyistes ahir per sufocar les altes temperatures. - ACN
Els termòmetres van assolir ahir els 41 graus a Lleida ciutat i el Poal, el primer dia d’una onada de calor que avui s’intensificarà i deixarà temperatures iguals o superiors, en el primer feiner de l’any per sobre dels 40 graus. Lleida va ampliar ahir els horaris de les piscines de forma excepcional, encara que no descarta repetir-ho.
La primera onada de calor de l’any, que va començar ahir amb temperatures de fins a 41 graus a Lleida i el Poal, està obligant el cos dels Bombers de la Generalitat a traslladar temporalment efectius de Girona a Ponent i a les Terres de l’Ebre, ja que la forta calor “coincideix amb la sega del cereal, una necessitat de la pagesia, i amb el cap de setmana llarg de Sant Joan, cosa que afegeix estrès al cos de Bombers, que està en moviment”, va explicar ahir a Catalunya Ràdio el cap del Grup de Recolzament d’Actuacions Forestals (GRAF).
Refugis climàtics com les piscines municipals es van omplir de banyistes, deixant una imatge que va contrastar amb la de places i carrers molt menys transitats. De fet, el moviment de persones va ser més important durant les primeres hores del matí a Lleida ciutat. Jordina, una veïna, va explicar que no suporta “gaire bé” la calor, la qual cosa l’obliga a sortir a passejar el gos a primeres hores del matí i a la nit. A més, va comentar que “a casa cal posar l’aire condicionat, si no és insuportable”. En la mateixa línia es va expressar Marina, mare d’un nen de 3 anys, que va afegir que procura vestir el seu fill amb la roba adequada i protegir-lo “sempre” amb crema solar i gorra. Va indicar que aprofiten “per disfrutar al màxim de l’aigua a la piscina”.
La Paeria de Lleida té activa la fase 2 del pla per prevenir els efectes d’altes temperatures. D’aquesta forma, s’han posat a disposició una cinquantena de refugis climàtics entre centres cívics, equipaments culturals, llars de jubilats, parcs i carrers arbrats. La població va poder acudir durant el cap de setmana a la sala d’exposicions de l’ajuntament, a la Casa dels Gegants, a la Panera i al Museu Morera, entre d’altres.
Així mateix, les piscines municipals van obrir a les 10 h, una hora abans del que és habitual, com a mesura excepcional. Es va plantejar com una mesura excepcional per ahir, però “és possible que hàgim de repetir la mesura durant l’estiu”, va afirmar ahir l’edil Pilar Bosch. “Demanem a la ciutadania que extremi la precaució i segueixi els consells preventius”, va afegir el tinent d’alcalde Carlos Enjuanes.
Un altre dels equipaments que haurien de funcionar com un refugi climàtic per als ciutadans és l’estació de trens. El cas és que la climatització d’aquest edifici no funciona i els termòmetres fins i tot van arribar als 40,7 graus ahir en alguns espais, segons van informar treballadors.
Tanmateix, a l’altra cara de la moneda es troba l’estació d’autobusos, amb instal·lacions estrenades al febrer, on algunes persones es protegien de la calor al vestíbul.
El Centre de Coordinació Operativa de Catalunya demana als ajuntaments que habilitin refugis climàtics i tenir especial vigilància de les persones majors de 75 anys sense recursos, aquelles amb discapacitats i malalties cròniques i les que treballen a l’aire lliure.