SEGRE

Bombers de Girona es traslladen a Ponent davant de l’alerta per l’onada de calor

Reforç al pla i les Terres de l’Ebre al coincidir amb Sant Joan i la sega del cereal

Les piscines municipals de Balàfia es van omplir de banyistes ahir per sufocar les altes temperatures. - ACN

Les piscines municipals de Balàfia es van omplir de banyistes ahir per sufocar les altes temperatures. - ACN

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

Els termòmetres van assolir ahir els 41 graus a Lleida ciutat i el Poal, el primer dia d’una onada de calor que avui s’intensificarà i deixarà temperatures iguals o superiors, en el primer feiner de l’any per sobre dels 40 graus. Lleida va ampliar ahir els horaris de les piscines de forma excepcional, encara que no descarta repetir-ho.

La primera onada de calor de l’any, que va començar ahir amb temperatures de fins a 41 graus a Lleida i el Poal, està obligant el cos dels Bombers de la Generalitat a traslladar temporalment efectius de Girona a Ponent i a les Terres de l’Ebre, ja que la forta calor “coincideix amb la sega del cereal, una necessitat de la pagesia, i amb el cap de setmana llarg de Sant Joan, cosa que afegeix estrès al cos de Bombers, que està en moviment”, va explicar ahir a Catalunya Ràdio el cap del Grup de Recolzament d’Actuacions Forestals (GRAF).

Refugis climàtics com les piscines municipals es van omplir de banyistes, deixant una imatge que va contrastar amb la de places i carrers molt menys transitats. De fet, el moviment de persones va ser més important durant les primeres hores del matí a Lleida ciutat. Jordina, una veïna, va explicar que no suporta “gaire bé” la calor, la qual cosa l’obliga a sortir a passejar el gos a primeres hores del matí i a la nit. A més, va comentar que “a casa cal posar l’aire condicionat, si no és insuportable”. En la mateixa línia es va expressar Marina, mare d’un nen de 3 anys, que va afegir que procura vestir el seu fill amb la roba adequada i protegir-lo “sempre” amb crema solar i gorra. Va indicar que aprofiten “per disfrutar al màxim de l’aigua a la piscina”.

La Paeria de Lleida té activa la fase 2 del pla per prevenir els efectes d’altes temperatures. D’aquesta forma, s’han posat a disposició una cinquantena de refugis climàtics entre centres cívics, equipaments culturals, llars de jubilats, parcs i carrers arbrats. La població va poder acudir durant el cap de setmana a la sala d’exposicions de l’ajuntament, a la Casa dels Gegants, a la Panera i al Museu Morera, entre d’altres.

Així mateix, les piscines municipals van obrir a les 10 h, una hora abans del que és habitual, com a mesura excepcional. Es va plantejar com una mesura excepcional per ahir, però “és possible que hàgim de repetir la mesura durant l’estiu”, va afirmar ahir l’edil Pilar Bosch. “Demanem a la ciutadania que extremi la precaució i segueixi els consells preventius”, va afegir el tinent d’alcalde Carlos Enjuanes.

Un altre dels equipaments que haurien de funcionar com un refugi climàtic per als ciutadans és l’estació de trens. El cas és que la climatització d’aquest edifici no funciona i els termòmetres fins i tot van arribar als 40,7 graus ahir en alguns espais, segons van informar treballadors.

Tanmateix, a l’altra cara de la moneda es troba l’estació d’autobusos, amb instal·lacions estrenades al febrer, on algunes persones es protegien de la calor al vestíbul.

El Centre de Coordinació Operativa de Catalunya demana als ajuntaments que habilitin refugis climàtics i tenir especial vigilància de les persones majors de 75 anys sense recursos, aquelles amb discapacitats i malalties cròniques i les que treballen a l’aire lliure.

Els deu municipis més calorosos de Catalunya són lleidatans

El primer dia d’onada de calor va deixar màximes de 41 graus a Lleida i el Poal, i les deu temperatures màximes més elevades de Catalunya es van registrar a Lleida: Mollerussa (40,5 graus), Vallfogona de Balaguer i Alfarràs (40,2), Vilanova de Segrià i Baldomar (40,1), els Alamús (40) i Oliola i Albesa (39,9).Protecció Civil va ampliar la fase d’alerta del Procicat per avui, ja que la temperatura podria pujar fins als 42 graus, en el primer dia feiner de l’any amb màximes per sobre dels 40. Així mateix, els Agents Rurals mantenen el pla Alfa avui per prevenir els incendis, amb perill molt alt establert en 161 municipis catalans.

El SEM atén 55 persones per les elevades temperatures

Durant el període d’alerta per calor intensa, iniciat divendres passat, el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha atès 55 persones amb afectacions relacionades amb la calor a Catalunya. Un 58% van requerir l’activació d’una ambulància, mentre que un 42% van ser atesos pel servei 061 Salut Respon. A la demarcació, els Bombers van rescatar una persona que va tenir un cop de calor mentre feia una excursió al costat d’un acompanyant a l’entorn de l’ermita de Montalegre, a Camarasa. Els Bombers els van localitzar i van acompanyar amb un vehicle lleuger 4x4 fins al pàrquing de Sant Llorenç de Montgai, on els esperava el SEM.
tracking