x
Català Castellà
Registra’t | Iniciar sessió Registra’t Iniciar sessió
Menú Buscar
Cercador de l’Hemeroteca
Segre Segre Premium

Menú Lectura

Art i algoritmes

  • JOAN TEIXIDÓ
Actualitzada 28/11/2018 a les 14:56
Art i algoritmes

Totes les imatges i continguts de SEGRE.com tenen drets i no es permet la seva reproducció i/o còpia sense autorització expressa.

© Art i algoritmes

SEGRE
Art i algoritmes

Totes les imatges i continguts de SEGRE.com tenen drets i no es permet la seva reproducció i/o còpia sense autorització expressa.

© Art i algoritmes

SEGRE

El món de la intel·ligència artificial ha arribat, també, al món de l’art. Però parlem primer del Machine learning, una disciplina científica d’aquesta intel·ligència que crea sistemes d’aprenentatge automàtic que, basats en el big data, fa que un programa informàtic aprengui milions de referències en segons i les apliqui utilitzant algoritmes. Coneixem la robotització a la indústria, però el machine learning també afecta el món de l’art. No és nou. L’any 2015 la Universitat de Tubinga, a Alemanya, experimentava amb màquines que aprenien comportaments i tècniques d’artistes com Van Gogh o Picasso, i després aplicaven aquests coneixements a qualsevol fotografia, que es transformava en quadres que haurien pogut firmar els mateixos artistes, és a dir, amb les seves tècniques característiques.

L’any 2016 es va crear el projecte The next Rembrandt, un experiment on una màquina analitzava més de tres-centes obres de l’artista neerlandès i aplicava els seus trets diferencials en una nova obra d’art. La darrera pintura de Rembrandt. La darrera mostra ha estat el projecte Obvious, un col·lectiu d’artistes parisencs de 25 anys que havia crear un robot que podia pintar retrats originals del segle XVIII d’una forma completament autònoma.

Obvious retratava, un per un, una sèrie d’onze persones de la inventada família Belamy. Un, el retrat d’Edmond Belamy i que s’assembla més a l’Ecce Homo de Cecília Giménez que a una obra de referència (a la foto), ha sigut el primer quadre creat per un algorisme a subhastar-se a Christie’s, pel mòdic preu de més de 430.000 dòlars. És correcte afirmar que una màquina ha creat un obra d’art? El cert és que la màquina, creada per humans, no hauria pogut crear cap obra sense l’empara dels algoritmes que s’han basat en altres obres, creades també per humans. Podríem dir, llavors, que els tres artistes parisencs han creat una obra d’art mitjançant una màquina. I que el darrer quadre de Rembrandt que els parlava abans seria, segons experts, una falsificació. En tot cas, són nous exemples de múscul de la ciència i la tecnologia.

Temes relacionats
Comenta el contingut

El més...
segrecom Twitter

@segrecom

Envia el teu missatge
Segre
© SEGRE Carrer del Riu, nº 6, 25007, Lleida Telèfon: 973.24.80.00 Fax: 973.24.60.31 email: redaccio@segre.com
Segre Segre