Les infermeres podran prescriure més de 1.000 medicines i 4.700 productes sanitaris
LLEIDA TVLes dos mil infermeres i infermers de Lleida podran receptar 4.711 productes sanitaris i 1.172 medicaments (més d’una seixantena, finançats pel sistema de salut) sense necessitat de l’autorització d’un metge, gràcies a l’aprovació ahir per part de la Generalitat del decret d’acreditació per a la prescripció infermera.
“És un dia històric”, va destacar la presidenta del col·legi que agrupa aquests professionals a Lleida, Montserrat Gea, i va considerar que aquesta mesura permetrà agilitzar l’atenció als pacients sobretot als Centres d’Atenció Primària (CAP), però també en hospitals o residències de gent gran, per exemple. Podran prescriure apòsits, sondes, catèters o bolquers, així com medicaments d’ús quotidià com analgèsics, laxants o antidiarreics.
Malgrat celebrar aquest “pas” que regularitza una actuació usual del col·lectiu “pel bé dels pacients”, va considerar encara “insuficients” el nombre de productes i fàrmacs que poden prescriure. Va apuntar que l’Estat té fins al novembre del 2020 per elaborar els protocols i guies per ampliar el catàleg de prestacions. En aquest sentit, va citar que ara encara no podran prescriure sense autorització mèdica una pomada per curar úlceres d’ús habitual.
El decret de la Generalitat entrarà en vigor tan aviat com s’hagi publicat al Diari Oficial de la Generalitat i llavors s’obrirà un període de quatre mesos en què les empreses on treballen les infermeres (o a títol individual) s’hauran d’acreditar per poder prescriure. Gea estima que a Lleida s’acreditaran el 90 per cent de les més de 2.000 infermeres col·legiades i va criticar que un dels requisits per acreditar-se sigui demostrar un mínim d’un any d’experiència professional. Va afirmar que les acabades de graduar per la Universitat de Lleida estan perfectament preparades per prescriure i també les que a més cursen dos anys d’especialització, com les llevadores. L’Oficina de Gestió Empresarial del departament d’Empresa i Coneixement s’encarregarà de la tramitació, que culminarà amb una resolució de Salut en un màxim de sis mesos.